There was an error in this gadget
Hati saya.jiwa saya.perasaan saya.kemahuan saya.keinginan saya.ADALAH HAK SAYA.

Tuesday, October 22, 2013

JATUH DAN BANGKIT

Assalamualaikum.
fuhh~ 
*tiup-tiup blog yang sekian lama tak dijenguk dan diberi sentuhan karya ikhlas dari hati*
Alhamdulillah. Syukur kerana aku masih lagi bernafas. Otak dan anggota badan aku masih lagi berfungsi dengan sempurna. terima kasih Ya Allah. Engkau sangat sweet. Even aku ini nakal, malaih, ketegaq, degil dan futur, engkau masih lagi memancarkan kasih-sayangmu kepadaku.
 (T_T) *tunduk malu*

Asif lama tak update blog. Dalam keadaan yang kucar- kacir yang serba- serbi tak kena. Yang kadang-kadang mencaci lagi mengherdik terherdik terhina. Keadaan yang huru-hara. Gelak-ketawa nangis berlinangan air mata.
k hyperbola. ehem. serious.
kali ini aku nak sentuh perihal jatuh dan bangun. jatuh dan bangun macam mana agaknya? adakah jatuh tersadung kaki sendiri akibat eksited nak berjemah dengan kawan dan bangkit akibat malu segan ramai nampak? ohoi. tidak. bukan itu.
Jatuh dan bangkit kali ini berkaitan dengan iman. selalu kan anda semua dengan yang iman kita ini surut dan naik? apa? tak pernah dengar? amboi pandai nak melawak sekarang.
yap. Iman. Ramai orang cakap "wah, makin beriman lah dia. tudung labuh. handsock. stokin lagi." ini kisah bagi bagi akhwat. "em, hensome dia sekarang. makin waraq. suci je aku tengok muka dia. berjanggut" ini pula kisah ikwah.
akak-akak adik-adik manis beriman sekalian, iman kita itu tidak boleh diukur dengan pakaian sahaja. memang benar. pakaian taqwa itu adalah pakaian yang terbaik. Namun, tak semestinya orang yang berpakaian sebegitu imannya sentiasa tinggi. mustahil. yap. sebab manusia ini tidak akan beriman selagi mana dia tak diuji imannya.
“Apakah kalian mengira bahwa kalian akan masuk ke dalam surga, padahal belum datang kepada kalian (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kalian? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam goncangan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang bersamanya : Bilakah datang pertolongan Allah? Ingatlah sesungguhnya pertolongan Allah amatlah dekat.” (QS. Al Baqarah : 214)
Makin seseorang itu cuba untuk mengubah dirinya untuk taat dan beriman kepada Yang Maha Pencipta, semakin banyak dan hebat ujian yang bakal dihadapi olehnya.
Justeru, adalah tidak syak dan tidak salah lagi andai saya berkata yang iman semua manusia di dunia ini ada jatuh dan bangkitnya.
andai iman kita jatuh, jatuh gedebuk tergolek-golek dan kita tiba-tiba tersedar akan hal itu, cepat-cepat istighfar. lari pergi berwudhu dan solat sunat taubat. Mohon pengampunan dari Allah. mengadu. berceritalah kepada Allah. sebab, Allah tak pernah abaikan doa-doa hambanya (:
Jangan jadikan diri kita ini sebagai golongan yang dah awal2 lagi tempah tiket untuk hidup kekal abadi di neraka yang nauzubillah panasnya. Selagi ada masa, selagi ada kesempatan, bertaubatlah.
dan jadikan muhasabah diri itu sebagai rutin harian hidup kita. ambillah masa 2-3 minit. renung kembali apa yang telah kita laksanakan. refresh niat kita. dan lihat kembali tujuan hidup kita.
“Dan Dialah yang menjadikan kamu khalifah-khalifah di bumi, dan Dia mengangkat derajat sebagian kamu diatas yang lain, untuk mengujimu atas (kurnia) yang diberikan-Nya kepadamu. Sesungguhnya Tuhanmu sangat cepat member hukuman, dan sungguh, Dia Maha pengampun, Maha penyayang .” [Al-An-‘Am: 165]

Wallahualam. Ke arah mengejar kesengan hidup yang abadi :)

No comments:

Post a Comment