Hati saya.jiwa saya.perasaan saya.kemahuan saya.keinginan saya.ADALAH HAK SAYA.

Saturday, April 28, 2012

khas kepada adik2 lepasan SPM

salam.dear readers.okey hari ini saya nak share lah sikit pengalaman kepada adik2 junior saya yang tgh binggung2 tak tahu nak masuk mana.
"eh,mana yang okey?Asasi ke matrik?"."kenapa ada org cakap matrik tu tak bagus?."betulke asasi tu untuk budak2 hebat?"."susah tak matrik tuh?"
fine.adek2,post saya ini bukan mahu cakap mana baik mana hebat.tapi saya just nak share pengalaman yang indah sebagai pelajar matrik :)
sejujurnya,
saya memang nangis yang sgt2 teruk time keputusan kemasukkan asasi keluar.bukak je web tuh,tup3 keluar;
-MAAF.ANDA TIDAK BERJAYA MENDAPAT TEMPAT DI MANA2 PUSAT ASASI-
hancur gila hati nie tuhan je tahu.sebab for me,result SPM saya tak lah seteruk mana.4A+3A2B+1C+.but still tak dapat asasi.sedih kan?
dengan berat hati,aku pilih untuk ke matrik.KOLEJ MATRIKULASI SELANGOR.tempat baru.
masuk je pintu gerbang KMS,aku terus pasang niat ;
"Ya Allah,sesungguhnya aku tahu kau maha adil.engkau tidak beriku peluang untuk ke asasi.kau bagi aku matrik Ya Allah.bantulah aku untuk memperbaiki keputusan diriku.bantulah aku untuk banggakan mama and papa.InsyaAllah!"
saya dapat kolej kediaman vega.dan praktikum saya SM3K1P4.
hidup sebagai pelajar matrik memang pack.sgt kot.seriusly (:
tapi,setiap yang susah itu pasti menghadiahkan sesuatu yang sangat bermakna.yakin! Allah maha adil (:
nak kata matrik itu susah? MEMANG PUN.4 main subjects.each have 10 topics per sem.saya modul 3.
-BIO
-MATH
-CHEMISTRY
-SCIENCE COMPUTER
kenapa amek scomp?nape tak tukar?
mula2 nak tukar amek physic,tapi rasa macam,benda baru mesti best kot.tawakal je!
susah tak s.comp?senang,kalau study okey!
rutin harian saya ;
bagun pukul 6.30 pagi(kadang2 7 pg),then siap2 g kuliah.kuliah start pukul 8pg until 5ptg/4ptg.then,saya gemar ke cubicle(macam bilik guru) for jumpa pensyarah.tanyeeee semua yang saya nak tahu.NO WORRYY!dorg akan layan.jangan malu.jangan segan.kalau tak g cubicle,saya akan g riadah.TENIS!yes!
then,dalam kol 8mlm,,saya study.study until kol 1 pg.eleeh,tapi ade la borak2 jugak.for me,yang penting my tutorial(homework) complete!
Rutin nie lah saya keep on track and hasilnya Alhamdulillah i manage to get 3.85 for the first semester.
(:
second sem tak keluar lagi.harap2 dapat yang terbaik! AMIN!
kadang2,hujung minggu kalau rajin,saya and kawan2 g outing.tempat target : JAYA JUSCO BUKIT TINGGI.not bad!duit konfem banyak keluar.elaun laa ape lagi.
*tapi jangan keluar terlalu kerap,study tuh utama!
stress tak dok matrik?
mesti lah.tapi kena pandai overcome.menangis sebab penat tuh dah selalu :p
saya syukur sebab mentor saya ; mdm halijah banyaaakk bagi semangat.thanx mummy!
para penyarah kat KMS sangat baik dan prihatin.seriously.
pape pon,as conclusion,
PERCAYALAH PADA REZEKI.SETIAP YANG DIBERIKAN ADALAH YANG TERBAIK.MANA2 PON OKEY.JUST KEEP ON STUDY!
couple tak kat matrik? TAK! sebab for me,memang distracting gila.
tapi depends on org la,bagi saya tak perlu.saya boleh je hidup setahun tanpa boyfie :D
KBAI! 


No comments:

Post a Comment